Door middel van (online) deskresearch kun je data die al beschikbaar is verzamelen en analyseren om zo jouw onderzoeksvraag te beantwoorden. Zo hoef je zelf geen respondenten te benaderen met enquêtes of interviews en kun je toch de informatie verkrijgen waar jij naar op zoek bent. Dit bespaart je ... Lees meer »
Onderzoeken als marktonderzoek of marketingonderzoek zijn in elke sector belangrijk, zo ook in de culturele sector. Deze onderzoeken kunnen waardevolle informatie opleveren, die vervolgens kan bijdragen aan bijvoorbeeld meer bezoekers, meer inclusiviteit en een breder aanbod. Wil je meer weten ... Lees meer »
Wanneer je voor een onderzoek een steekproef wilt nemen, zijn er verschillende methoden die je daarvoor kunt gebruiken. Wil je weten wat een steekproef precies is, welke soorten steekproeven er zijn en welke methoden je zou kunnen gebruiken om jouw steekproef te trekken? In dit artikel lees je er ... Lees meer »
Een kwantitatief onderzoek is gericht op nauwkeurige cijfers. Bij de uitvoering van een kwantitatief onderzoek wordt een grote hoeveelheid respondenten ingezet. Die respondenten kunnen je aan de data helpen waar jij naar op zoek bent. Wil je weten wat een kwantitatief onderzoek precies inhoudt, ... Lees meer »
Voordat je investeert in een nieuw idee is het verstandig om eerst eens te testen hoe haalbaar dat idee nu eigenlijk is. Dit doe je door middel van een haalbaarheidsonderzoek. Wil je weten wat een haalbaarheidsonderzoek precies is, hoe het werkt en waar je rekening mee moet houden als je ... Lees meer »
Wanneer je een kwantitatief onderzoek wilt doen om representatieve data te verzamelen over een bepaalde groep mensen, bijvoorbeeld klanten, dan maak je meestal gebruik van een steekproef. Maar hoe weet je nou hoeveel respondenten je nodig hebt voor jouw steekproef? Wil je weten hoe je de ... Lees meer »
Een diepte-interview is een goede manier om kwalitatief onderzoek uit te voeren. Tijdens het gesprek kan de interviewer naar de mening, behoefte en tevredenheid van de respondent vragen. Die informatie kan vervolgens zeer waardevol zijn voor jouw organisatie. Wil je weten wat een diepte-interview ... Lees meer »
Een marktonderzoek helpt je om de markt voor jouw dienst of product in kaart te brengen. Zo weet je of er een markt is voor jouw idee en hoe die markt er precies uitziet. Het doen van een marktonderzoek kan op verschillende manieren. Welke manier het beste is, hangt af van wat het is dat je wilt ... Lees meer »
Een hoge naamsbekendheid zorgt ervoor dat mensen die op zoek zijn naar een bepaalde dienst of een bepaald product eerder voor jouw organisatie zullen kiezen dan voor een minder bekend bedrijf. Genoeg reden om ervoor te willen zorgen dat jouw bedrijf een hoge naamsbekendheid krijgt. De eerste stap ... Lees meer »
Een klanttevredenheidsonderzoek brengt in kaart hoe het zit met de tevredenheid van klanten over jouw producten, diensten of organisatie. Deze informatie kan jou helpen om verbeterpunten helder te krijgen en daar vervolgens mee aan de slag te gaan. Zo kan de klanttevredenheid verhoogd worden. Wil ... Lees meer »
De NPS (Net Promoter Score) wordt gebruikt om de loyaliteit en tevredenheid van jouw klanten te meten. Deze informatie is nuttig, want het laat je zien hoe jouw organisatie scoort. Wil je weten wat de NPS precies is, hoe je de Net Promoter Score kunt berekenen en wat een goede NPS score is? In dit ... Lees meer »