• Online geld verdienen
  • 80 reviews
  • 78 artikelen
Naamsbekendheidonderzoek – tips en voorbeelden

Naamsbekendheidonderzoek – tips en voorbeelden

Een hoge naamsbekendheid zorgt ervoor dat mensen die op zoek zijn naar een bepaalde dienst of een bepaald product eerder voor jouw organisatie zullen kiezen dan voor een minder bekend bedrijf. Genoeg reden om ervoor te willen zorgen dat jouw bedrijf een hoge naamsbekendheid krijgt. De eerste stap in dat proces is uitvinden hoe het op dit moment met de merkbekendheid van jouw organisatie staat. Dit doe je door middel van een naamsbekendheidonderzoek. Wil je weten wat een naamsbekendheidonderzoek precies is en hoe je zo’n onderzoek uitvoert? In dit artikel lees je er alles over.

Wat is een naamsbekendheidonderzoek?

Een naamsbekendheid onderzoek geeft je inzicht in hoe bekend jouw merk, product, dienst of organisatie is bij jouw doelgroep. Hierdoor krijg je niet alleen inzicht in hoe bekend jouw bedrijf is, maar ook of jouw marketingplan het gewenste resultaat heeft. Daarnaast kan het onderzoek je inzicht geven in hoe het zit met jouw naamsbekendheid tegenover die van jouw concurrenten. 

Een naamsbekendheidonderzoek kan ook worden ingezet voor het lanceren van een nieuwe campagne. Hiervoor kan een nulmeting worden uitgevoerd voordat de campagne start om te zien hoe het op dat moment met de naamsbekendheid staat. Na de campagne kan opnieuw een meting worden gedaan. Zo kun je zien welk effect de campagne heeft gehad.

terug naar menu ↑

Spontane en geholpen merkbekendheid

Als we het over merkbekendheid of naamsbekendheid hebben, dan maken we onderscheid tussen spontane en geholpen merkbekendheid. Bij spontane merkbekendheid wordt aan de respondenten gevraagd welke merken of organisaties zij kennen binnen een bepaald gebied. De vraag is open en de respondenten kunnen zelf namen noemen. Bij geholpen bekendheid krijgen respondenten een lijst met verschillende merken en organisaties, waarbij wordt gevraagd welke namen zij kennen.

terug naar menu ↑

Hoe voer je een naamsbekendheidonderzoek uit?

Ben je van plan om een naamsbekendheidonderzoek uit te voeren, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Dan vind je hieronder een aantal handige tips.

1. Onderzoek jouw doelgroep

Hoe graag je het misschien ook zou willen, de kans dat jouw product of organisatie bij iedereen een hoge naamsbekendheid heeft, is klein. Daarom is het belangrijk dat je je tijdens het onderzoeken van de merkbekendheid richt op de werkelijke doelgroep. Niet alleen omdat het het belangrijkst is dat juist die groep jouw bedrijf kent, maar ook omdat de resultaten van je onderzoek anders geen weerspiegeling van de werkelijkheid zijn.

2. Bepaal wat je wilt weten

Pas als je weet wat je wilt weten, kun je de juiste vragen stellen. Hierbij kun je in de eerste instantie al een onderscheid maken tussen de vragen voor spontane en geholpen merkbekendheid. De gehele naamsbekendheid van jouw organisatie of product kun je het beste meten door zowel de spontane als geholpen bekendheid te meten en de resultaten te vergelijken.

Naamsbekendheidsonderzoek voorbeeld

Hieronder hebben we een aantal voorbeelden van vragen voor je verzameld die je kunt stellen tijdens jouw naamsbekendheidsonderzoek.

Vragen spontane merkbekendheid:

  • Welke sportwinkels ken je? 
  • Welk merk hardloopschoenen staat volgens jou het best bekend?

Vragen geholpen merkbekendheid:

  • Welk van onderstaande sportwinkels ken je van naam?
  • Welk van onderstaande merken hardloopschoenen ken je van naam?

3. Vraag verder

In sommige gevallen is het niet alleen nuttig om te weten welke merken of organisaties door de respondenten herkend worden, maar wil je ook weten of de respondent daadwerkelijk ervaring heeft met het bedrijf of merk. Hebben ze er wel eens iets gekocht? Waarom wel of niet?

4. Bepaal hoe mensen jouw merk/organisatie kennen

Weten of mensen jouw merk kennen is nuttig, maar wat je wellicht nog nuttigere informatie oplevert, is achterhalen hóé ze jouw merk kennen. Zo kun je bepalen of dit bijvoorbeeld komt door jouw marketing of dat ze de naam van jouw product of organisatie ergens anders van kennen.

terug naar menu ↑

Naamsbekendheidonderzoek – welke methodes zijn er?

Wanneer je een naamsbekendheidonderzoek wilt uitvoeren, zijn er verschillende onderzoekmethodes die je daarvoor kunt gebruiken. De meest gebruikte onderzoeksmethodes zijn:

Eventueel is een schriftelijk onderzoek ook nog een optie, maar alleen als de spontane bekendheid niet van belang is.

Enquête naamsbekendheid voorbeeld

Ben je op zoek naar een voorbeeld van een enquête voor een naamsbekendheidonderzoek? Dan zijn er online verschillende voorbeelden te vinden. Een aantal enquête tools bieden je zelfs complete sjablonen aan voor een enquête over merkbekendheid, waarin al een x aantal standaardvragen zijn opgenomen. Wil je weten hoe je een goede enquête in elkaar zet en welke tools je daar het beste voor kunt gebruiken? Lees dan ook: Enquête maken – tips + de 6 beste tools.

terug naar menu ↑

Hoe krijg je een hoge naamsbekendheid?

Je naamsbekendheid vergroten kun je op verschillende manieren doen. Zo kun je bijvoorbeeld reclame maken op billboards langs snelwegen, social media inzetten en daar actief berichten posten, blogs plaatsen op je website over jouw producten en adverteren op bijvoorbeeld Google. Daarnaast kan het samenwerken met bekende influencers je een hoop opleveren als diens volgers tot jouw doelgroep behoren. Ook de SEO op jouw website is erg belangrijk, vooral in combinatie met landingspagina’s die mensen aantrekken die op zoek zijn naar een bepaald product of een bepaalde dienst.

terug naar menu ↑

Een naamsbekendheidonderzoek uitvoeren

Het uitvoeren van een naamsbekendheidonderzoek kan je veel waardevolle informatie opleveren. Aan de hand van die informatie kun jij bijvoorbeeld verbeteringen aanbrengen in jouw marketingstrategie om zo jouw naamsbekendheid te verhogen. Hiervoor dien je er wel voor te zorgen dat je het onderzoek juist uitvoert en dat je de juiste vragen stelt.

terug naar menu ↑

Een naamsbekendheidonderzoek laten uitvoeren

Het uitvoeren van een naamsbekendheidonderzoek kan flink wat tijd kosten, vooral als je het goed wilt aanpakken. Hierdoor kan het een slimme keuze zijn om jouw naamsbekendheidonderzoek uit te laten voeren door een onderzoeksbureau. Zo bespaar je niet alleen tijd, maar weet je ook zeker dat het onderzoek zodanig wordt uitgevoerd dat je ook echt iets aan de resultaten hebt. Een bijkomend voordeel is dat onderzoeksbureaus de verkregen data vaak overzichtelijk voor je in kaart brengen. Wil je weten wat een onderzoeksbureau voor jou zou kunnen doen? Vraag dan gratis een vrijblijvende offerte aan.

We kijken uit naar je ideeën

      Laat een reactie achter