• Online geld verdienen
  • 64 reviews
  • 59 artikelen
Onderzoeksmethoden

Binnen een organisatie zijn medewerkers enorm belangrijk. Maar hoe weet je of jouw medewerkers tevreden zijn met hun werk? En hoe zorg je ervoor dat de medewerkers die betrokken zijn dat ook blijven? Een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) kan daarbij helpen. Wil je weten wat een ... Lees meer »

Het doen van een marktonderzoek zorgt ervoor dat je kostbare kennis over jouw markt opdoet. Is er bijvoorbeeld wel een markt voor jouw product of dienst? En zo ja, hoe ziet die markt er dan uit? Dit stelt je niet alleen in staat om te bepalen wie jouw potentiële klanten zijn, maar ook hoe jij je ... Lees meer »

Als je een onderzoek wilt gaan doen, heb je grofweg de keuze uit twee soorten onderzoeken: kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Deze onderzoeken verschillen behoorlijk van elkaar en dienen elk een eigen doel. Wil je weten wat een kwalitatief onderzoek precies inhoudt, waarom je een kwalitatief ... Lees meer »

Een imago onderzoek geeft je inzicht in hoe mensen over jouw organisatie of merk denken. Deze informatie is belangrijk, omdat het je in staat stelt om verbeteringen of aanpassingen aan te brengen waar nodig, om zo het gewenste imago te bereiken. Wil je weten hoe je een imago onderzoek uitvoert, ... Lees meer »

Een enquête is een zeer geschikte manier om waardevolle data te achterhalen tijdens een kwantitatief onderzoek. Wil je weten wat voor soorten enquêtes er zijn, wanneer je zo’n vragenlijst in kunt zetten en wat voor soort enquête het beste past bij jouw onderzoek? In dit artikel lees je er alles ... Lees meer »

Door middel van (online) deskresearch kun je data die al beschikbaar is verzamelen en analyseren om zo jouw onderzoeksvraag te beantwoorden. Zo hoef je zelf geen respondenten te benaderen met enquêtes of interviews en kun je toch de informatie verkrijgen waar jij naar op zoek bent. Dit bespaart je ... Lees meer »

Onderzoeken als marktonderzoek of marketingonderzoek zijn in elke sector belangrijk, zo ook in de culturele sector. Deze onderzoeken kunnen waardevolle informatie opleveren, die vervolgens kan bijdragen aan bijvoorbeeld meer bezoekers, meer inclusiviteit en een breder aanbod. Wil je meer weten ... Lees meer »

Wanneer je voor een onderzoek een steekproef wilt nemen, zijn er verschillende methoden die je daarvoor kunt gebruiken. Wil je weten wat een steekproef precies is, welke soorten steekproeven er zijn en welke methoden je zou kunnen gebruiken om jouw steekproef te trekken? In dit artikel lees je er ... Lees meer »

Een kwantitatief onderzoek is gericht op nauwkeurige cijfers. Bij de uitvoering van een kwantitatief onderzoek wordt een grote hoeveelheid respondenten ingezet. Die respondenten kunnen je aan de data helpen waar jij naar op zoek bent. Wil je weten wat een kwantitatief onderzoek precies inhoudt, ... Lees meer »

Voordat je investeert in een nieuw idee is het verstandig om eerst eens te testen hoe haalbaar dat idee nu eigenlijk is. Dit doe je door middel van een haalbaarheidsonderzoek. Wil je weten wat een haalbaarheidsonderzoek precies is, hoe het werkt en waar je rekening mee moet houden als je ... Lees meer »

Wanneer je een kwantitatief onderzoek wilt doen om representatieve data te verzamelen over een bepaalde groep mensen, bijvoorbeeld klanten, dan maak je meestal gebruik van een steekproef. Maar hoe weet je nou hoeveel respondenten je nodig hebt voor jouw steekproef? Wil je weten hoe je de ... Lees meer »

Een diepte-interview is een goede manier om kwalitatief onderzoek uit te voeren. Tijdens het gesprek kan de interviewer naar de mening, behoefte en tevredenheid van de respondent vragen. Die informatie kan vervolgens zeer waardevol zijn voor jouw organisatie. Wil je weten wat een diepte-interview ... Lees meer »