
Het doen van een marktonderzoek zorgt ervoor dat je kostbare kennis over jouw markt opdoet. Is er bijvoorbeeld wel een markt voor jouw product of dienst? En zo ja, hoe ziet die markt er dan uit? Dit stelt je niet alleen in staat om te bepalen wie jouw potentiële klanten zijn, maar ook hoe jij je kunt onderscheiden van de concurrentie. Wil je weten wat een marktonderzoek precies inhoudt, wat de gemiddelde kosten van een marktonderzoek zijn en of het verstandig is om een marktonderzoek door een onderzoeksbureau te laten uitvoeren? In dit artikel lees je er alles over.
Offerte voor marktonderzoek
Wil jij een marktonderzoek laten uitvoeren? Zoek je een professioneel en ervaren marktonderzoekbureau? Vraag gratis een offerte aan.
Wat is een marktonderzoek?
Een marktonderzoek is een onderzoek waarbij je op zoek gaat naar informatie die jou alles vertelt over een markt, doelgroep of product. Met deze informatie krijg je inzichten die jou vervolgens in staat stellen om jouw onderneming, product of dienst zo te presenteren dat het een succes wordt.
terug naar menu ↑Hoe doe je een marktonderzoek?
Het doen van marktonderzoek is iets wat je in principe zelf zou kunnen doen. Je kunt dit door middel van deskresearch doen, waarbij je gebruikmaakt van bestaande data om jouw onderzoeksvraag te beantwoorden. Deze data kun je bijvoorbeeld online vinden. Je kunt er ook voor kiezen om middels fieldresearch zelf informatie te verzamelen, waarmee je antwoord kunt geven op jouw onderzoeksvraag. Dit kun je bijvoorbeeld doen door middel van een enquête of interview.
terug naar menu ↑Zelf marktonderzoek doen
Een marktonderzoek bestaat eigenlijk uit verschillende onderzoeken. Hierbij ga je antwoord geven op verschillende vragen, waaronder:
- Wat bied ik aan?
- Wie zijn mijn concurrenten?
- Hoe ziet mijn doelgroep eruit?
- Hoe onderscheid ik me van andere aanbieders?
Hieronder bespreken we kort welke onderzoeken er komen kijken bij het doen van een marktonderzoek.
Brancheonderzoek
Om te beginnen kun je een brancheonderzoek doen. Tijdens een brancheonderzoek kijk je naar de ontwikkelingen binnen jouw branche en krijg je inzicht in de branche. Hierdoor kun je onder andere bepalen hoe haalbaar jouw idee is.
Concurrentieonderzoek
Tijdens een concurrentieonderzoek ga je bekijken wie jouw grootste concurrenten zijn en hoe zij dingen aanpakken. Zo ga je bijvoorbeeld informatie verzamelen over de diensten en producten die jouw concurrenten aanbieden en hoe het zit met hun prijzen. Ook ga je kijken naar de doelgroep van jouw concurrenten en hoe zij die bereiken. Dit doe je zodat je weet hoe jij je van die concurrenten kunt onderscheiden.
Klantonderzoek
Een klantonderzoek dient om je inzicht te geven in jouw potentiële klanten. Wie zijn ze? Waarom willen ze gebruikmaken van jouw dienst of product? En hoe, waar en wanneer kun je jouw toekomstige klanten het beste bereiken?
SWOT-analyse
Een SWOT-analyse laat je zien wat de sterke en zwakke kanten van jouw onderneming zijn binnen de markt. Je gaat hierbij kijken naar de sterke en zwakke kanten, maar ook naar de kansen en bedreigingen. Zo krijg je een duidelijk beeld van jouw idee en kun je goed zien waar verbeteringen aan te brengen zijn.
terug naar menu ↑Soorten marktonderzoek – welke onderzoeksmethode kies je?
Een marktonderzoek kan kwantitatief of kwalitatief zijn. Het verschil tussen een kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek zit hem niet alleen in het aantal respondenten dat je zult gaan ondervragen tijdens je onderzoek, maar ook in hoe gedetailleerd de informatie dient te zijn. Bij een kwantitatief onderzoek verzamel je relatief oppervlakkige informatie door een grote groep mensen te ondervragen. Bij een kwalitatief onderzoek ben je juist op zoek naar diepgaande informatie, waarvoor je een kleinere groep ondervraagt.
De onderzoeksmethoden die je kunt gebruiken voor jouw onderzoek verschillen per soort onderzoek. Zo kun je bij een kwantitatief onderzoek bijvoorbeeld kiezen voor een online enquête of een telefonisch interview. Bij een kwalitatief onderzoek kun je daarentegen beter voor een diepte-interview of een groepsdiscussie kiezen.
terug naar menu ↑Marktonderzoek doen
Zelf marktonderzoek doen kost een hoop tijd (en geld). Je wilt immers wel dat het onderzoek grondig gedaan wordt, zodat je zeker weet dat de resultaten bruikbaar zijn. Zo dien je bij een kwantitatief onderzoek bijvoorbeeld veel tijd en aandacht te besteden aan het verzinnen van goede vragen en het bepalen van antwoordmogelijkheden. Vervolgens kun je die vragen en antwoorden bijvoorbeeld in een enquête zetten. Voor tips en handige tools voor het maken van een enquête verwijzen we je graag naar het artikel Enquête maken – tips + de 6 beste tools.
Een kwalitatief onderzoek kost mogelijk nog meer tijd (en geld). Niet alleen in de voorbereiding, maar ook tijdens de uitvoering. Een gemiddeld diepte-interview kost je bijvoorbeeld drie kwartier tot anderhalf uur per respondent.
terug naar menu ↑Kosten marktonderzoek
Naast dat marktonderzoek een hoop tijd kost, kost het ook geld. Zo zul je bijvoorbeeld iemand moeten inzetten om de (telefonische) interviews af te nemen, eventueel een locatie moeten huren voor groepsgesprekken, en komen er kosten kijken bij het werven van respondenten. De kosten voor een marktonderzoek zijn afhankelijk van veel verschillende factoren. Om je een idee te geven hebben we hieronder wat prijzen voor je op een rijtje gezet.
Enquête kosten: tussen €2.500 en €6.500
Telefonisch interview kosten: tussen € 4.500 en € 9.500
Twee groepsdiscussies: tussen € 5.000 en € 9.000
Tien diepte-interviews: tussen € 5.500 en € 11.000
terug naar menu ↑Marktonderzoek laten doen
Omdat marktonderzoek veel tijd en geld kost en niets oplevert als het niet goed gedaan wordt, kan het verstandig zijn om het onderzoek uit te laten voeren door een professioneel onderzoeksbureau. Een professioneel onderzoeksbureau heeft ervaring en vaak ook specialismes, wat jouw onderzoek absoluut ten goede komt. Hoewel aan het inschakelen van een onderzoeksbureau hogere kosten verbonden zijn, zijn de resultaten vaak vele malen beter.
terug naar menu ↑Kosten marktonderzoek door onderzoeksbureau
Als je jouw marktonderzoek laat doen door een onderzoeksbureau, dan hangt daar uiteraard een prijskaartje aan. Hoe hoog de kosten voor jouw onderzoek precies zijn, is van veel verschillende factoren afhankelijk. Zo rekent natuurlijk niet elk onderzoeksbureau dezelfde prijs en zijn de kosten onder andere afhankelijk van hoe uitgebreid het onderzoek moet zijn, welke onderzoekmethode er wordt gebruikt en hoe groot de doelgroep is. Wil je graag weten hoe hoog de kosten voor jouw onderzoek zullen zijn? Vraag dan gratis een vrijblijvende offerte aan.