• Online geld verdienen
  • 64 reviews
  • 59 artikelen
Marktonderzoek doen – hoe voer je een marktonderzoek uit?

Marktonderzoek doen – hoe voer je een marktonderzoek uit?

Een marktonderzoek helpt je om de markt voor jouw dienst of product in kaart te brengen. Zo weet je of er een markt is voor jouw idee en hoe die markt er precies uitziet. Het doen van een marktonderzoek kan op verschillende manieren. Welke manier het beste is, hangt af van wat het is dat je wilt onderzoeken. Wil je meer weten over het doen van marktonderzoek en hoe je dat kunt aanpakken? In dit artikel lees je er alles over.

Wat is een marktonderzoek?

Marktonderzoek betekenis volgens Van Dale: onderzoek naar factoren die de vraag naar een artikel beïnvloeden. 

Tijdens een marktonderzoek ga je dus informatie verzamelen over een bepaalde markt, product of doelgroep. Die informatie zorgt ervoor dat je inzicht krijgt in de markt en de concurrentie binnen die markt, over wie jouw klanten zullen zijn, hoe je die klanten kunt benaderen, en wat de trends binnen de markt zijn.

terug naar menu ↑

Marktonderzoek doelstelling

Voor het doen van een marktonderzoek is het essentieel om te weten wat het doel van jouw onderzoek precies is en met wat voor reden je het wilt uitvoeren. Ga je bijvoorbeeld een nieuw bedrijf starten of een nieuw product lanceren? Dan is het fijn om te weten hoe haalbaar jouw plannen zijn en hoe het zit met concurrentie. Maar een marktonderzoek kan ook gebruikt worden om jouw huidige markt te onderzoeken. Zo kan het inzicht geven in hoe klanten jouw bedrijf zien en hoe bekend jouw bedrijf of product is. Daarnaast krijg je inzicht in wat de behoefte van jouw klanten is, wat de beste prijs voor je dienst of product is en hoe je ervoor zorgt dat klanten bij jou (blijven) komen.

Om jouw doelstelling(en) concreet te krijgen, vraag je jezelf af wat het is dat je wilt weten en waar je die kennis voor wilt gebruiken.

terug naar menu ↑

Marktomvang onderzoeken

Een van de belangrijkste onderzoeken voor een nieuw bedrijf of idee, is het onderzoeken van de marktomvang. Hierbij ga je kijken naar hoe groot jouw doelgroep is. Daarnaast ga je bepalen hoe vaak jouw doelgroep jouw product of dienst zal afnemen. Om de marktomvang te berekenen moet je weten hoeveel mensen (of bedrijven) vraag hebben naar jouw dienst/product, hoeveel mensen (of bedrijven) die dienst of dat product al aanbieden, en hoeveel transacties die mensen (of bedrijven) doen. Vervolgens kun je de potentiële marktomvang gaan berekenen, waarbij je gaat kijken naar hoeveel mensen uit jouw doelgroep zullen afvallen. Op deze manier kun je inschatten hoe groot de marktomvang is.

terug naar menu ↑

Marketingonderzoek

Een marketingonderzoek wordt uitgevoerd om te bekijken op welke manier een product of dienst het beste gepromoot kan worden bij de doelgroep. Hierbij wordt gekeken naar welke marketinginstrumenten ingezet kunnen worden en welke effecten deze op het gedrag van klanten hebben. Door het doen van een marketingonderzoek kun je voor een zo effectief mogelijk marketingproces voor jouw bedrijf zorgen.

terug naar menu ↑

Beschrijvend, verklarend of verkennend onderzoek

Een marktonderzoek kan beschrijvend, verklarend of verkennend zijn. Wat voor soort onderzoek je het beste kunt doen, hangt af van je doelstellingen. Hieronder bespreken we kort wat de verschillende soorten onderzoeken inhouden.

Beschrijvend onderzoek

Een beschrijvend onderzoek doe je om een bepaald onderwerp in kaart te brengen. Dit type onderzoek wordt bijvoorbeeld gebruikt om het gedrag of de mening van mensen over een product in kaart te brengen. Hierbij beschrijf je bijvoorbeeld bepaalde kenmerken van een groep mensen of een product. Beschrijvende onderzoeksvragen zijn bijvoorbeeld: Welke doelgroep wil ik bereiken met mijn product? Of: Wat zijn de kenmerken van…?

Verklarend onderzoek

Een verklarend onderzoek bestaat voornamelijk uit waarom-vragen. Hierbij kijk je bijvoorbeeld naar wat de oorzaak van iets is en wat voor gevolg dat heeft. Ook kan dit onderzoek je helpen bepalen wat voor variabelen invloed hebben op de markt en hoe variabelen elkaar beïnvloeden. Verklarende onderzoeksvragen zijn bijvoorbeeld: Waardoor wordt … veroorzaakt? Hoe komt het dat…? 

Verkennend onderzoek

Een verkennend onderzoek dient onder andere om bedrijfsproblemen, de markt, concurrenten en potentiële groeigebieden te onderzoeken en begrijpen. De nadruk ligt vooral op het ontdekken en opdoen van ideeën en niet zozeer op het verzamelen van nauwkeurige data. Verkennende onderzoeksvragen zijn bijvoorbeeld: Welk effect heeft … op …? Of: Hoe kan … beter?

terug naar menu ↑

Voorbeeld van een marktonderzoek

Weet je niet zo goed waar je moet beginnen met het uitwerken van jouw marktonderzoek? Dan zijn er online verschillende voorbeelden te vinden. Om je op weg te helpen hebben we hieronder een aantal vragen voor je op een rijtje gezet die je kunt gebruiken voor jouw marktonderzoek.

  1. Wat bied ik precies aan?
  2. Wie zijn mijn concurrenten?
  3. Wat zijn de ontwikkelingen binnen mijn branche?
  4. Hoe ziet mijn doelgroep eruit?
  5. Hoe ga ik mijn doelgroep bereiken?
  6. Wat zijn de sterke en zwakke kanten van mijn dienst of product?
terug naar menu ↑

Marktonderzoek uitvoeren

Voor een marktonderzoek maak je de keuze uit een kwalitatief of kwantitatief onderzoek. Bij een kwalitatief onderzoek benader je een kleine groep mensen die je uitgebreid ondervraagt. Bij een kwantitatief onderzoek kies je voor een grotere groep mensen die je minder uitgebreid ondervraagt. Bepaal vooraf hoe je jouw onderzoek wilt doen. Kies bijvoorbeeld voor een:

  • Online vragenlijst
  • Persoonlijk vraaggesprek
  • Groepsdiscussie
  • Telefonisch interview

Op het moment dat je met een vragenlijst gaat werken, is het belangrijk dat die er professioneel uitziet. Hiervoor zijn diverse enquête tools beschikbaar. Daarnaast is het slim om je te verdiepen in goede vragen en antwoordmogelijkheden. Hierover lees je meer in ons artikel Enquête maken – tips + de 6 beste tools.

Tip: Wil je meer weten over kwalitatief onderzoek? Lees dan: Kwalitatief onderzoek doen. Wil je alles weten over kwantitatief onderzoek? Lees dan: Kwantitatief onderzoek doen.

terug naar menu ↑

Marktonderzoek laten uitvoeren

Marktonderzoek doen kan behoorlijk tijdrovend zijn. Daarnaast is het belangrijk dat het onderzoek goed wordt uitgevoerd, zodat je ook daadwerkelijk iets aan de verkregen resultaten hebt. Een onderzoeksbureau kan je helpen om jouw marktonderzoek goed uit te voeren. Hierdoor weet je zeker dat het onderzoek jouw doel dient en dat de resultaten je verder zullen helpen. Wil je weten wat een onderzoeksbureau voor jou kan doen? Vraag dan een vrijblijvende offerte aan.

We kijken uit naar je ideeën

      Laat een reactie achter