• Online geld verdienen
  • 67 reviews
  • 72 artikelen
Social media onderzoek – Marktonderzoek via social media

Social media onderzoek – Marktonderzoek via social media

Social media zijn al jaren niet meer weg te denken en er is haast niemand meer die er geen gebruik van maakt. Voor bedrijven is het gebruik van social media daarom een uitgelezen kans om te communiceren met de doelgroep. Het stelt je als bedrijf in staat om je doelgroep op een gemakkelijke manier te bereiken en om contact met die doelgroep te leggen. Via social media kun je daarnaast onder andere onderzoeken wat mensen van jouw organisatie of product vinden. Wil je meer weten over social media onderzoek? In dit artikel lees je er alles over.

Wat is social media?

Social media is een verzamelnaam waar alle online platformen onder vallen waarop mensen contact met elkaar kunnen hebben. Leden van die platformen kunnen daarnaast zelf content plaatsen, zoals tekst, foto’s of video’s. Naast dat mensen social media gebruiken om online contact met vrienden, collega’s of bekenden te onderhouden, worden de platformen door bedrijven gebruikt voor (marketing)communicatie.

terug naar menu ↑

Welke social media zijn er?

Als je de woorden ‘social media’ hoort, dan komen er waarschijnlijk direct een aantal platformen bij je naar boven, waaronder bijvoorbeeld Instagram, Facebook en Twitter. Naast die bekende platformen zijn er nog veel meer sociale media, zoals:

  • Snapchat
  • TikTok
  • YouTube
  • Tumblr
  • LinkedIn

De manier waarop bovenstaande social media worden gebruikt, verschilt. Zo worden op TikTok en YouTube bijvoorbeeld video’s gedeeld. Facebook en Snapchat worden voornamelijk gebruikt om contact te leggen met vrienden. Op Instagram draait het voornamelijk om foto’s en video’s. En LinkedIn is een platform voor al je zakelijke connecties. Welke social media voor jouw bedrijf het meest interessant zijn, is onder andere afhankelijk van jouw organisatie, doelgroep en doel.

terug naar menu ↑

Waar bevindt jouw doelgroep zich?

Wanneer je social media wilt inzetten voor marketing of voor het doen van een marktonderzoek (waarover hieronder meer), dan is het belangrijk dat je weet waar jouw doelgroep zich bevindt. Bestaat jouw doelgroep bijvoorbeeld voornamelijk uit jongeren? Dan is een platform als Facebook vele malen minder interessant dan een platform als Instagram of TikTok. Om een goed marktonderzoek uit te kunnen voeren via social media, of om zoveel mogelijk mensen binnen jouw doelgroep te bereiken met bijvoorbeeld een advertentie, is het belangrijk dat je weet welk platform je het beste kunt gebruiken.

terug naar menu ↑

Marktonderzoek social media

Marktonderzoek doen via social media is een slimme manier om waardevolle informatie te achterhalen over jouw bedrijf of doelgroep. Een bijkomend voordeel is dat een onderzoek via social media relatief weinig kost. Dit komt onder andere doordat je geen geld hoeft te steken in het vinden en benaderen van respondenten. Marktonderzoek doen via social media kan op verschillende manieren. Zo kun je vragenlijsten uitzetten op verschillende platformen, die mensen vervolgens kunnen invullen. Maar je kunt ook informatie achterhalen die al beschikbaar is.

terug naar menu ↑

Wat zeggen mensen online over jouw bedrijf?

Door online te bekijken wat mensen op social media over jouw bedrijf, product of dienst zeggen, kun je erg waardevolle informatie achterhalen. Hierbij ga je de doelgroep dus niet actief benaderen, maar richt je je op informatie die mensen zelf hebben gedeeld. Deze berichten, uitlatingen en reviews ga je verzamelen, zodat je er vervolgens een rapportage van kunt maken waaruit blijkt hoe de doelgroep denkt over jouw bedrijf, product of dienst.

terug naar menu ↑

Voor- en nadelen marktonderzoek via social media

Marktonderzoek doen via social media kent een aantal voor- en nadelen. De voordelen zijn dat je de informatie waar je naar op zoek bent al online kunt vinden en dat je daar gewoon toegang toe hebt. Zo hoef je zelf geen vragen te stellen om antwoorden te krijgen en heb je dus niet te maken met het opstellen van een enquête, het nadenken over antwoordmogelijkheden en het benaderen van respondenten. Een ander groot voordeel van marktonderzoek doen via social media is dat je een duidelijk beeld kunt krijgen van wat de doelgroep van jouw bedrijf, product of dienst vindt, tegen relatief lage kosten.

Natuurlijk zijn er ook nadelen te noemen aan het doen van marktonderzoek via social media. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat jouw doelgroep lastig (of niet) te bereiken is via social media. Stel bijvoorbeeld dat jouw doelgroep voornamelijk bestaat uit ouderen, dan is de kans groot dat een groot deel van die doelgroep zich niet op social media bevindt. In dat geval is een marktonderzoek via social media doen niet interessant.

terug naar menu ↑

Social media is altijd in beweging

Als je jouw doelgroep via social media wilt bereiken of als je een marktonderzoek wilt doen via social media, dan is het belangrijk om je te realiseren dat social media altijd in beweging is. Welke platformen het populairst zijn en het meest gebruikt worden door jouw doelgroep, kan per jaar verschillen. Bevinden mensen zich het ene jaar nog massaal op Twitter? Het volgende jaar kunnen ze daar nauwelijks nog actief zijn, omdat ze zijn overgestapt naar een ander platform.

Daarom is het goed om de ontwikkelingen en trends rondom social media in de gaten te houden, zodat je weet welke platformen gebruikt worden door jouw doelgroep en hoe je daar bijvoorbeeld jouw marketingstrategie op zou kunnen aanpassen. Elk jaar worden er verschillende onderzoeken gedaan naar de diverse social media en de daling of stijging van de populariteit van die platformen. Dat soort onderzoeken in de gaten houden, is erg interessant als je van plan bent om social media te gebruiken voor marketing of het doen van marktonderzoek.

terug naar menu ↑

Marktonderzoek (laten) doen via social media

Een goed marketingonderzoek uitvoeren via social media kan een hoop tijd kosten en lastig zijn. Omdat je natuurlijk wel wilt dat de resultaten uit jouw onderzoek betrouwbaar en bruikbaar zijn, kan het verstandig zijn om jouw marktonderzoek via social media uit te laten voeren door een onderzoeksbureau. Het voordeel hiervan is dat een onderzoeksbureau veel ervaring heeft en daardoor precies weet wat er nodig is om jouw marktonderzoek zo effectief mogelijk uit te voeren. Wil je weten wat een onderzoeksbureau voor jou kan doen en welke kosten daaraan verbonden zijn? Vraag dan gratis een vrijblijvende offerte aan.

We kijken uit naar je ideeën

      Laat een reactie achter