
Als je een enquête invult of zelf een enquête maakt, dan ben je hem ongetwijfeld tegengekomen: de Likertschaal. Wil je weten wat een likert schaal precies is, hoe je deze kunt gebruiken en welke soorten er van deze schaal bestaan? In dit artikel lees je er alles over en vind je diverse likertschaal voorbeelden.
Offerte voor marktonderzoek
Wil jij een marktonderzoek laten uitvoeren? Zoek je een professioneel en ervaren marktonderzoekbureau? Vraag gratis een offerte aan.
Wat is een likert schaal?
De likert schaal is een antwoordschaal, waarmee moeilijk in cijfers uit te drukken data kan worden achterhaald en gemeten. Een likertschaal wordt onder andere gebruikt om meningen en gedrag van respondenten te onderzoeken. In enquêtes zul je de likert schaal regelmatig tegenkomen, daar de schaal een goede manier is om bijvoorbeeld de persoonlijkheidskenmerken van respondenten vast te stellen.
Een likert schaal wordt gebruikt bij gesloten vragen, waarbij de respondent de vraag kan beantwoorden door middel van vooraf ingestelde antwoordopties. Deze antwoorden kunnen bijvoorbeeld lopen van ‘helemaal oneens’ tot ‘helemaal eens’ of van ‘zeer ontevreden’ naar ‘zeer tevreden.’ Aan iedere antwoordmogelijkheid wordt een nummer gekoppeld, waardoor het mogelijk is om de verkregen data kwantitatief te analyseren. De likertschaal wordt ook wel de tevredenheidschaal genoemd.
terug naar menu ↑Waarom kiezen voor een likert schaal?
Op het moment dat je wilt weten hoe klanten denken over een product of hoe medewerkers tegen bepaalde veranderingen binnen het bedrijf aankijken, dan is de likertschaal een goede manier om dit te achterhalen. Door middel van de likert schaal kun je namelijk niet alleen achterhalen of iemand wel of niet tevreden is, maar ook hoe het zit met de mate van die (on)tevredenheid. Dit zorgt ervoor dat je een duidelijk beeld krijgt van wat mensen ergens van vinden en of (en zo ja, waar) er ruimte is voor verbetering. De likert schaal maakt het makkelijker om feedback te interpreteren.
terug naar menu ↑5-punts likert schaal of 7-punts likert schaal
Als we het over de likert schaal hebben, dan kan er onderscheid gemaakt worden tussen verschillende soorten schalen, namelijk:
- 5-punts likert schaal (vijfpunts-likertschaal)
- 7-punts likert schaal (zevenpunts-likertschaal)
De 5-punts likert schaal is over het algemeen de schaal die het vaakst gebruikt wordt tijdens onderzoeken. De naam zegt het al, want in het geval van de 5-punts likert schaal worden 5 antwoordmogelijkheden gegeven. In het geval van een 7-punts likert schaal zijn dat er 7.
terug naar menu ↑Likertvragen, hoe stel je die?
Je weet nu dat een likertschaal bestaat uit 5 of 7 vooraf vastgestelde antwoordmogelijkheden. Ook weet je dat je hiermee de meningen of eigenschappen van respondenten kunt onderzoeken. Bij het gebruik van de likert schaal stel je minimaal vier vragen over het onderwerp. Door de cijfers die je aan de antwoordmogelijkheden hebt gekoppeld vervolgens bij elkaar op te tellen, weet je hoe mensen ergens over denken. Maar hoe stel je goede likert vragen?
Begin met een instructie/uitleg
Als je gebruikmaakt van een likert schaal, dan is het belangrijk dat de respondenten weten hoe ze die moeten gebruiken. Daarom is het verstandig om voorafgaand aan de vragen een korte uitleg te geven over hoe er antwoord gegeven kan worden. Vermeld boven de vragen bijvoorbeeld de volgende instructie:
In hoeverre ben je het eens met de volgende stellingen? Geef antwoord op een schaal van 1 tot 5. 1 = helemaal eens en 5 = helemaal oneens.
Bepaal of je vragen gaat stellen of stellingen gaat voorleggen
Bij het gebruik van een likert schaal kun je zowel vragen stellen als stellingen voorleggen. Zorg ervoor dat je vraag of stelling duidelijk geformuleerd is, zodat er bij de respondent geen twijfel kan ontstaan over wat er precies met de vraag of stelling bedoeld wordt. Een goede manier om te achterhalen of de vragen duidelijk en goed te begrijpen zijn, is door ze eerst eens onder een selecte groep mensen te testen. Ook is het belangrijk dat de vraag of stelling neutraal is, zodat respondenten niet in een bepaalde richting worden gestuurd. Zorg er daarnaast voor dat er slechts één antwoord mogelijk is en voorkom dubbele ontkenningen.
Gebruik positieve en negatieve formuleringen
Om ervoor te zorgen dat de antwoorden die respondenten geven zo eerlijk mogelijk zijn, is het verstandig om zowel positieve als negatieve formuleringen te gebruiken. Dat zorgt er ook voor dat je kunt controleren of de antwoorden van een respondent betrouwbaar zijn.
terug naar menu ↑Likertschaal antwoorden
Naast het bedenken van vragen zul je ook aandacht moeten besteden aan de antwoorden. Hierbij dien je niet alleen te bepalen of je een 5-punts of 7-punts likertschaal gaat gebruiken, maar ook hoe de antwoordmogelijkheden er precies uitzien.
Antwoordopties
Met de likert schaal kun je verschillende dingen meten. Welke antwoordmogelijkheden je dient te kiezen, hangt af van wat het is dat je wilt meten. Een aantal van de antwoordopties die je hebt, zijn:
- Instemming: Helemaal mee oneens, oneens, neutraal, eens, helemaal mee eens
- Frequentie: Nooit, zelden, soms, vaak, heel vaak
- Belangrijkheid: Onbelangrijk, enigszins belangrijk, redelijk belangrijk, belangrijk, zeer belangrijk
- Ervaring: Zeer negatief, negatief, neutraal, positief, zeer positief
- Tevredenheid: Zeer ontevreden, enigszins ontevreden, neutraal, enigszins tevreden, zeer tevreden
- Waarschijnlijkheid: Zeer onwaarschijnlijk, onwaarschijnlijk, neutraal, waarschijnlijk, zeer waarschijnlijk
In principe kun je zelf bepalen welke antwoordmogelijkheden je gebruikt. Zorg alleen wel dat de opties passen bij de vraag.
terug naar menu ↑Likert schaal voorbeelden
Online zijn een hoop (uitgebreide) voorbeelden van likert schalen te vinden, waardoor je kunt bekijken hoe deze schalen eruitzien, welke vragen en stellingen er in voor kunnen komen en voor welke antwoordopties gekozen wordt. Om je op weg te helpen hebben we hieronder 4 likert schaal voorbeelden voor je op een rijtje gezet.
Hoe vaak ga jij naar de sportschool?
Nooit, zelden, soms, vaak, heel vaak
Ik probeer indien mogelijk biologisch vlees te kopen.
Helemaal mee oneens, oneens, neutraal, eens, helemaal mee eens
Hoe tevreden of ontevreden ben je over product x?
Zeer ontevreden, enigszins ontevreden, neutraal, enigszins tevreden, zeer tevreden
Ik ben tevreden over de scholingsmogelijkheden binnen mijn organisatie.
Helemaal mee oneens, oneens, neutraal, eens, helemaal mee eens
Ben je op zoek naar een onderzoeksbureau dat jou kan helpen bij jouw onderzoek? Vraag hier dan gratis een vrijblijvende offerte aan.