• Online geld verdienen
  • 64 reviews
  • 59 artikelen
Imago onderzoek – alles over imago en imagoschade

Imago onderzoek – alles over imago en imagoschade

Een imago onderzoek geeft je inzicht in hoe mensen over jouw organisatie of merk denken. Deze informatie is belangrijk, omdat het je in staat stelt om verbeteringen of aanpassingen aan te brengen waar nodig, om zo het gewenste imago te bereiken. Wil je weten hoe je een imago onderzoek uitvoert, waar je rekening mee moet houden en wat imagoschade precies is? In dit artikel lees je er alles over.

Wat is een imago onderzoek?

Met een imago onderzoek kun je het imago meten van jouw product, dienst of organisatie. Een imago onderzoek werkt het beste als je meerdere doelgroepen bij het onderzoek betrekt, omdat de resultaten in dat geval betrouwbaarder zijn en meer duidelijkheid geven. Zo kun je bijvoorbeeld niet alleen je klanten ondervragen, maar ook mensen die geen klant zijn en medewerkers binnen jouw organisatie.

terug naar menu ↑

Belang van imago

Het imago van jouw bedrijf bepaald hoe succesvol jouw bedrijf is. Op het moment dat jouw bedrijf een slecht imago heeft, zullen potentiële klanten liever op zoek gaan naar een ander bedrijf dat soortgelijke producten/diensten levert. Jouw (vaste) klanten kunnen hetzelfde gaan doen. Daarom is het belangrijk om inzicht te krijgen in het imago van jouw organisatie. Zo kun je er namelijk alles aan doen om te voorkomen dat jouw goede imago verloren gaat of beschadigd raakt en kun je jouw huidige imago indien nodig verbeteren.

terug naar menu ↑

Soorten imago

Als we het hebben over imago, dan hebben we het eigenlijk over drie verschillende soorten imago:

  • Het huidige imago
  • Het gewenste imago
  • De gepercipieerde identiteit

Het huidige imago is het imago dat jouw organisatie nu heeft. Met andere woorden: hoe jouw organisatie nu wordt gezien en wat jouw organisatie nu uitstraalt. Het gewenste imago is het imago dat jouw organisatie zelf wil uitdragen. Hierbij kijk je naar waar jouw organisatie voor staat en welke waarden belangrijk zijn. Als laatste kun je kijken naar de gepercipieerde identiteit van jouw organisatie. Dat is hoe medewerkers jouw organisatie ervaren en zien.

terug naar menu ↑

Imago bedrijf voorbeeld

Imago draait voornamelijk om het beeld dat mensen hebben van jouw organisatie of product. Hierbij is vaak een (groot) verschil te zien tussen het beeld dat klanten en niet-klanten hebben. Een voorbeeld: 

Klanten van supermarkt Lidl zullen de supermarkt waarschijnlijk omschrijven als ‘goedkoop’ en ‘van goede kwaliteit’. Mensen die niet naar Lidl gaan, maar de voorkeur geven aan een supermarkt als Albert Heijn, zullen waarschijnlijk eerder zeggen dat Lidl ‘kwalitatief slecht’ is of ‘een beperkt aanbod’ heeft.

Bedrijven met een sterk imago hebben een groot voordeel tegenover andere merken. Zo kopen klanten van Apple vaak steevast het volgende model smartphone tegen een relatief hoge prijs, zonder te bekijken of een andere aanbieder wellicht een smartphone maakt met betere specificaties. Dit komt door het goede imago van Apple.

terug naar menu ↑

Hoe doe je een imago onderzoek?

Als je een imago onderzoek wilt uitvoeren, dien je eerst te weten wat het doel van het onderzoek precies is. Wil je bijvoorbeeld onderzoeken of een bepaald product goed wordt ontvangen door gebruikers? Of wil je bijvoorbeeld weten wat de wensen en behoeften zijn van mensen als het gaat om de communicatie van jouw organisatie? Zodra je weet wat het doel van jouw onderzoek is, kun je bepalen of daar een kwalitatief onderzoek of kwantitatief onderzoek voor nodig is. Of misschien wel allebei. 

Imago onderzoek deelvragen

Zodra jouw hoofdvraag duidelijk is, ga je je buigen over de deelvragen. Deelvragen zouden bijvoorbeeld kunnen zijn:

  • Wat is het huidige imago van mijn organisatie?
  • Wat zijn de wensen vanuit de doelgroep ten aanzien van het gedrag en de communicatie van mijn organisatie?

Imago onderzoek methoden

Er zijn verschillende methoden om een imago onderzoek te doen. Welke methode het meest geschikt is, is onder andere afhankelijk van of je een kwalitatief of kwantitatief onderzoek wilt uitvoeren. Methoden die je zou kunnen inzetten zijn bijvoorbeeld:

  • Online enquête
  • Groepsdiscussie
  • Diepte-interview

Naast dat er verschillende methoden zijn die je kunt inzetten voor jouw onderzoek, zijn er ook verschillende soorten onderzoeken die je kunt gebruiken om (een deel van) de informatie te achterhalen waar jij naar op zoek bent, waaronder een:

terug naar menu ↑

Imago opbouwen

Een sterk imago opbouwen kost veel tijd en inzet en kan met één verkeerde keuze kapotgemaakt worden. Daarom is het belangrijk dat je als organisatie weet wie je bent en wat je wilt uitdragen. Door dicht bij die waarden te blijven, is de kans kleiner dat je keuzes maakt die jouw imago schaden. Online kun je nog meer tips vinden die jou kunnen helpen bij het opbouwen van een goed imago.

terug naar menu ↑

Imagoschade 

Imagoschade is de schade die jouw organisatie heeft opgelopen doordat er bijvoorbeeld informatie naar boven is gekomen die niet rijmt met wat jouw organisatie zegt te zijn. Daarnaast kan imagoschade ook ontstaan door bijvoorbeeld verkeerde keuzes met betrekking tot marketing of productontwerp. Zo kun je bijvoorbeeld hard onderuitgaan als je niet levert wat je belooft.

Imagoschade voorbeelden

Er zijn een hoop voorbeelden van imagoschade te noemen. Ook bekende merken hebben daaronder te lijden. Zo raakte Volkswagen bijvoorbeeld in opspraak door hun sjoemelsoftware in auto’s, kreeg Dell het te verduren toen laptops spontaan ontbrandden en raakte Deliveroo in opspraak toen bleek dat zij hun bezorgers slecht behandelden. Bij imagoschade is het belangrijk om die zo goed als mogelijk te beperken. Dit doe je onder andere door transparant en eerlijk te zijn, en door excuses te maken en te laten zien dat je naar oplossingen zoekt.

terug naar menu ↑

Imago onderzoek uitvoeren

Een imago onderzoek levert je waardevolle informatie op. Het uitvoeren van zo’n onderzoek kost echter een hoop tijd (en geld) en het is belangrijk dat je het goed aanpakt, omdat je anders niets aan de resultaten hebt. Wil je zeker weten dat je de juiste vragen stelt en dat de resultaten uit jouw onderzoek ook daadwerkelijk bruikbaar zijn? Dan kan het verstandig zijn om een onderzoeksbureau in te schakelen. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden en kosten? Vraag dan gratis een vrijblijvende offerte aan.

We kijken uit naar je ideeën

      Laat een reactie achter